COMPETÈNCIES
COMUNICATIVES
Aquesta
competència és clau per l’aprenentatge de totes les activitats educatives.
Comunicar
és fonamental per a la compresió i la construcció de coneixements.
Suposa
saber interaccionar oralment (conversar, escoltar i expressa-se) per escrit i amb l’ús dels llenguatges
audiovisuals, tot fent servir el propi cos i les tecnologies de la comunicació.
Vol
dir aprendre a comunicar saber expresar fets, conceptes, emocions sentiments i
idees.
Genera
capacitat d’ informació amb noves idees, saber-les combinar amb d’altres, i
avaluar la informació rebuda més enllà del seu significat. Aprendre a comunicar
és saber utilizar diferents llenguatges i tecnologies de la comunicació i la
informació.
En
definitiva afavoreix la construcció del coneixement i el desenvolupament del pensament propi i de la pròpia identitat.
Dues són les competències comunicatives :
la lingüística i audiovisual, l’artística i cultural.
Nosaltres
hem treballat la primera competència.
1.- Competència comunicativa lingüística i audiovisual
És a la base de tots els aprenentatges i
el seu desenvolupament és responsabilitat de totes les àrees i matèries del
currículum.
Serveix per prendre actituds crítiques
davant dels continguts de risc que denigren les persones per motius de sexe o
que l’associen a imatges tòpiques que es converteixen amb vehícle de segregació
o desigualtat com els continguts violents que representen accions d’agressió
directe o indirecte a la integritat de les dones.
Les
actituds pròpies d’aquesta competència han de permetre interactuar i dialogar
amb altres persones i apropar-se a altres cultures; expressar observacions,
explicacions, opinions, pensaments, emocions, vivències i argumentacions;
gaudir escoltant , observant, llegint o expresant-se utilitzant recursos
lingüístics i no lingüístics; aprofundir en la interpretació i comprensió de la
realitat que ens envolta i el món. Així es potència el desenvolupament de
l’autoestima i confiança en sí mateix per esdevenir un ciutadà o ciutadana
responsable que estigui preparart per aprendre al llarg de tota la vida.
Aquesta competència és essencial en la
construcció dels coneixements i pensament social crític, en el tractament de
la informació tècniques d’estudi
(organitzar, recuperar, resumir,sintetitzar etc)
Llengua oral : En la llengua oral és fonamental respectar el
torn de paraula, exposar i dialogar per aprendre. S’aprèn a llegir i comprendre
millor els textos, i escriure i reflexionar i revisar com s’escriu, s’aprèn a
pensar a partir d’unes bones
interaccions orals. Juguen un paper clau les preguntes, les que realitza el
professsorat i les que han d’aprendre a formular els nois i les noies per tal
d’anar generant l’hàbit de fer reflexionar sobre com es fan les coses.
Aquesta competència juga un paper
essencial que és saber seleccionar i aplicar objectius a les accions pròpies de
la comunicació lingüística (el diàleg, la lectura, l’escriptura etc.).En totes
les àrees curriculars cal emprar habilitats per representar-se mentalment,
interpretar i comprendre la realitat, i organitzar i autoregular el coneixement
i l’acció dotant-los de coherència, cal que s’apliqui en la cerca, selecció i
procesament de la informació provinent de tot tipus de mitjants, convencionals
o digitals, i de tota mena de suports; la comprensió i la composició de
missatges per resoldre les situacions pròpies de cada àmbit curricular.
Suposa poder comunicar-se en diverses
llengües amb distint nivell de domini , s’afavoreix l’accés a noves i més variades
fonts d’informació, comunicació i aprenentatge. És imprescindible per adoptar
decisions i cohesionar els grups humans; acceptar i realitzar crítiques
constructives; posar-se en el lloc d’altri de manera empàtica, respectar
opinions diferents a les pròpies, esperit crític; desenvolupar l’autoestima i
la confiança en un mateix i treballar en grup de manera cooperativa,
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada