Adela Fernánde i Neus Francés
COMPETÈNCIES COMUNICATIVES
Aquesta competència és clau per l’aprenentatge de totes les activitats educatives.
Comunicar és fonamental per a la compresió i la construcció de coneixements.
Suposa saber interaccionar oralment (conversar, escoltar i expressa-se) per escrit i amb l’ús dels llenguatges audiovisuals, tot fent servir el propi cos i les tecnologies de la comunicació.
Vol dir aprendre a comunicar saber expresar fets, conceptes, emocions sentiments i idees.
Genera capacitat d’ informació amb noves idees, saber-les combinar amb d’altres, i avaluar la informació rebuda més enllà del seu significat. Aprendre a comunicar és saber utilizar diferents llenguatges i tecnologies de la comunicació i la informació.
En definitiva afavoreix la construcció del coneixement i el desenvolupament del pensament propi i de la pròpia identitat.
Dues són les competències comunicatives : la lingüística i audiovisual, l’artística i cultural.
Nosaltres hem treballat la primera competència.
1.- Competència comunicativa lingüística i audiovisual
És a la base de tots els aprenentatges i el seu desenvolupament és responsabilitat de totes les àrees i matèries del currículum.
Serveix per prendre actituds crítiques davant dels continguts de risc que denigren les persones per motius de sexe o que l’associen a imatges tòpiques que es converteixen amb vehícle de segregació o desigualtat com els continguts violents que representen accions d’agressió directe o indirecte a la integritat de les dones.
Les actituds pròpies d’aquesta competència han de permetre interactuar i dialogar amb altres persones i apropar-se a altres cultures; expressar observacions, explicacions, opinions, pensaments, emocions, vivències i argumentacions; gaudir escoltant , observant, llegint o expresant-se utilitzant recursos lingüístics i no lingüístics; aprofundir en la interpretació i comprensió de la realitat que ens envolta i el món. Així es potència el desenvolupament de l’autoestima i confiança en sí mateix per esdevenir un ciutadà o ciutadana responsable que estigui preparart per aprendre al llarg de tota la vida.
Aquesta competència és essencial en la construcció dels coneixements i pensament social crític, en el tractament de la informació tècniques d’estudi (organitzar, recuperar, resumir,sintetitzar etc)
Llengua oral : En la llengua oral és fonamental respectar el torn de paraula, exposar i dialogar per aprendre. S’aprèn a llegir i comprendre millor els textos, i escriure i reflexionar i revisar com s’escriu, s’aprèn a pensar a partir d’unes bones interaccions orals. Juguen un paper clau les preguntes, les que realitza el professsorat i les que han d’aprendre a formular els nois i les noies per tal d’anar generant l’hàbit de fer reflexionar sobre com es fan les coses.
Aquesta competència juga un paper essencial que és saber seleccionar i aplicar objectius a les accions pròpies de la comunicació lingüística (el diàleg, la lectura, l’escriptura etc.).En totes les àrees curriculars cal emprar habilitats per representar-se mentalment, interpretar i comprendre la realitat, i organitzar i autoregular el coneixement i l’acció dotant-los de coherència, cal que s’apliqui en la cerca, selecció i procesament de la informació provinent de tot tipus de mitjants, convencionals o digitals, i de tota mena de suports; la comprensió i la composició de missatges per resoldre les situacions pròpies de cada àmbit curricular.
Suposa poder comunicar-se en diverses llengües amb distint nivell de domini , s’afavoreix l’accés a noves i més variades fonts d’informació, comunicació i aprenentatge. És imprescindible per adoptar decisions i cohesionar els grups humans; acceptar i realitzar crítiques constructives; posar-se en el lloc d’altri de manera empàtica, respectar opinions diferents a les pròpies, esperit crític; desenvolupar l’autoestima i la confiança en un mateix i treballar en grup de manera cooperativa,
ÀREES IMPLICADES EN LA COMPETÈNCIA COMUNICATIVA
HO FEM MOLT
COMPETÈNCIES COMUNICATIVES
Aquesta competència és clau per l’aprenentatge de totes les activitats educatives.
Comunicar és fonamental per a la compresió i la construcció de coneixements.
Suposa saber interaccionar oralment (conversar, escoltar i expressa-se) per escrit i amb l’ús dels llenguatges audiovisuals, tot fent servir el propi cos i les tecnologies de la comunicació.
Vol dir aprendre a comunicar saber expresar fets, conceptes, emocions sentiments i idees.
Genera capacitat d’ informació amb noves idees, saber-les combinar amb d’altres, i avaluar la informació rebuda més enllà del seu significat. Aprendre a comunicar és saber utilizar diferents llenguatges i tecnologies de la comunicació i la informació.
En definitiva afavoreix la construcció del coneixement i el desenvolupament del pensament propi i de la pròpia identitat.
Dues són les competències comunicatives : la lingüística i audiovisual, l’artística i cultural.
Nosaltres hem treballat la primera competència.
1.- Competència comunicativa lingüística i audiovisual
És a la base de tots els aprenentatges i el seu desenvolupament és responsabilitat de totes les àrees i matèries del currículum.
Serveix per prendre actituds crítiques davant dels continguts de risc que denigren les persones per motius de sexe o que l’associen a imatges tòpiques que es converteixen amb vehícle de segregació o desigualtat com els continguts violents que representen accions d’agressió directe o indirecte a la integritat de les dones.
Les actituds pròpies d’aquesta competència han de permetre interactuar i dialogar amb altres persones i apropar-se a altres cultures; expressar observacions, explicacions, opinions, pensaments, emocions, vivències i argumentacions; gaudir escoltant , observant, llegint o expresant-se utilitzant recursos lingüístics i no lingüístics; aprofundir en la interpretació i comprensió de la realitat que ens envolta i el món. Així es potència el desenvolupament de l’autoestima i confiança en sí mateix per esdevenir un ciutadà o ciutadana responsable que estigui preparart per aprendre al llarg de tota la vida.
Aquesta competència és essencial en la construcció dels coneixements i pensament social crític, en el tractament de la informació tècniques d’estudi (organitzar, recuperar, resumir,sintetitzar etc)
Llengua oral : En la llengua oral és fonamental respectar el torn de paraula, exposar i dialogar per aprendre. S’aprèn a llegir i comprendre millor els textos, i escriure i reflexionar i revisar com s’escriu, s’aprèn a pensar a partir d’unes bones interaccions orals. Juguen un paper clau les preguntes, les que realitza el professsorat i les que han d’aprendre a formular els nois i les noies per tal d’anar generant l’hàbit de fer reflexionar sobre com es fan les coses.
Aquesta competència juga un paper essencial que és saber seleccionar i aplicar objectius a les accions pròpies de la comunicació lingüística (el diàleg, la lectura, l’escriptura etc.).En totes les àrees curriculars cal emprar habilitats per representar-se mentalment, interpretar i comprendre la realitat, i organitzar i autoregular el coneixement i l’acció dotant-los de coherència, cal que s’apliqui en la cerca, selecció i procesament de la informació provinent de tot tipus de mitjants, convencionals o digitals, i de tota mena de suports; la comprensió i la composició de missatges per resoldre les situacions pròpies de cada àmbit curricular.
Suposa poder comunicar-se en diverses llengües amb distint nivell de domini , s’afavoreix l’accés a noves i més variades fonts d’informació, comunicació i aprenentatge. És imprescindible per adoptar decisions i cohesionar els grups humans; acceptar i realitzar crítiques constructives; posar-se en el lloc d’altri de manera empàtica, respectar opinions diferents a les pròpies, esperit crític; desenvolupar l’autoestima i la confiança en un mateix i treballar en grup de manera cooperativa,
ÀREES IMPLICADES EN LA COMPETÈNCIA COMUNICATIVA
Comunicació verbal.
Habilitat d’expressar-se oralment.
Textos descriptius:
- llocs
- Situacions
- Personatges
- Objectes
LLENGÜES
Textos instructius:
- Fulletó informatiu
- Seguiment i seqüenciació d’un procès
(receptes, instruccions de muntatge...)
HO FEM BASTANT
Diversitat cultural
Coneixement i interacció amb el món físic
Organitzar informació:
MEDI
- Esquemes
- Quadres sinòptics
- Mapes conceptuals
- Murals
- Maquetes
- Gràfics
HO FEM MOLT
Eines matemàtiques
Geometria
MATEM ÀTIQUES Aplicació a la vida diària
Raonament lògic
Càlcul mental
Gràfics
HO FEM MOLT
Coneixement del propi cos
Situació espaial
Coordinació
EDUCACIÓ FÍSICA Organització grupal
Normes o regles del joc
Consignes
HO FEM MOLT
Coneixement d’un mateix
Fomentar el propi criteri
COMPETÈNCIA TRASCENDENTAL
Empatia
Casos hipotètics
Debats
HO FEM MOLT
INFORMÀTICA Buscar i procesar informació
(banc de dades)
HO FEM
(una hora setmanal)
Igualtat
Fomentar el propi criteri
CIUTADANIA Casos hipotètics
I TUTORIA
Experiències personal
Textos de debat
Empatia
Crítica social
HO FEM MOLT
Sintetitzar
Resumir
TÈCNIQUES D’ESTUDI Organitzar
Memoritzar
Interpretar
Conclusions d’un treball
HO FEM MOLT
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada