dimarts, 28 de febrer del 2012

COMPETÈNCIES COMUNICATIVES


 Adela Fernánde i Neus  Francés

COMPETÈNCIES COMUNICATIVES
Aquesta competència és clau per l’aprenentatge de totes les activitats educatives.
Comunicar és fonamental per a la compresió i la construcció de coneixements.
Suposa saber interaccionar oralment (conversar, escoltar i expressa-se)  per escrit i amb l’ús dels llenguatges audiovisuals, tot fent servir el propi cos i les tecnologies de la comunicació.
Vol dir aprendre a comunicar saber expresar fets, conceptes, emocions sentiments i idees.
Genera capacitat d’ informació amb noves idees, saber-les combinar amb d’altres, i avaluar la informació rebuda més enllà del seu significat. Aprendre a comunicar és saber utilizar diferents llenguatges i tecnologies de la comunicació i la informació.
En definitiva afavoreix la construcció del coneixement i el desenvolupament  del pensament propi  i de la pròpia identitat.
Dues són les competències comunicatives : la lingüística i audiovisual, l’artística i cultural.
Nosaltres hem treballat la primera competència.

1.- Competència comunicativa lingüística i audiovisual
És a la base de tots els aprenentatges i el seu desenvolupament és responsabilitat de totes les àrees i matèries del currículum.
Serveix per prendre actituds crítiques davant dels continguts de risc que denigren les persones per motius de sexe o que l’associen a imatges tòpiques que es converteixen amb vehícle de segregació o desigualtat com els continguts violents que representen accions d’agressió directe o indirecte a la integritat de les dones.
Les actituds pròpies d’aquesta competència han de permetre interactuar i dialogar amb altres persones i apropar-se a altres cultures; expressar observacions, explicacions, opinions, pensaments, emocions, vivències i argumentacions; gaudir escoltant , observant, llegint o expresant-se utilitzant recursos lingüístics i no lingüístics; aprofundir en la interpretació i comprensió de la realitat que ens envolta i el món. Així es potència el desenvolupament de l’autoestima i confiança en sí mateix per esdevenir un ciutadà o ciutadana responsable que estigui  preparart  per aprendre al llarg de tota la vida.
Aquesta competència és essencial en la construcció dels coneixements i pensament social crític, en el tractament de la  informació tècniques d’estudi (organitzar, recuperar, resumir,sintetitzar etc)

Llengua oral : En la llengua oral és fonamental respectar el torn de paraula, exposar i dialogar per aprendre. S’aprèn a llegir i comprendre millor els textos, i escriure i reflexionar i revisar com s’escriu, s’aprèn a pensar  a partir d’unes bones interaccions orals. Juguen un paper clau les preguntes, les que realitza el professsorat i les que han d’aprendre a formular els nois i les noies per tal d’anar generant l’hàbit de fer reflexionar sobre com es fan les coses.
Aquesta competència juga un paper essencial que és saber seleccionar i aplicar objectius a les accions pròpies de la comunicació lingüística (el diàleg, la lectura, l’escriptura etc.).En totes les àrees curriculars cal emprar habilitats per representar-se mentalment, interpretar i comprendre la realitat, i organitzar i autoregular el coneixement i l’acció dotant-los de coherència, cal que s’apliqui en la cerca, selecció i procesament de la informació provinent de tot tipus de mitjants, convencionals o digitals, i de tota mena de suports; la comprensió i la composició de missatges per resoldre les situacions pròpies de cada àmbit curricular.
Suposa poder comunicar-se en diverses llengües amb distint nivell de domini , s’afavoreix l’accés a noves i més variades fonts d’informació, comunicació i aprenentatge. És imprescindible per adoptar decisions i cohesionar els grups humans; acceptar i realitzar crítiques constructives; posar-se en el lloc d’altri de manera empàtica, respectar opinions diferents a les pròpies, esperit crític; desenvolupar l’autoestima i la confiança en un mateix i treballar en grup de manera cooperativa,

















ÀREES IMPLICADES EN LA COMPETÈNCIA COMUNICATIVA
Comunicació verbal.
Habilitat d’expressar-se oralment.
Textos descriptius:
  • llocs
  • Situacions
  • Personatges
  • Objectes

LLENGÜES
Textos instructius:
  • Fulletó informatiu
  • Seguiment i seqüenciació d’un procès

(receptes, instruccions de muntatge...)

HO FEM BASTANT


Diversitat cultural
Coneixement i interacció amb el món físic
Organitzar informació:
MEDI
  • Esquemes
  • Quadres sinòptics
  • Mapes conceptuals
  • Murals
  • Maquetes
  • Gràfics

                  HO FEM MOLT

Eines matemàtiques
                                                           Geometria
MATEM ÀTIQUES                            Aplicació a la vida diària
                                                           Raonament lògic
                                                                    Càlcul mental     
Gràfics
HO FEM MOLT
      
                                              Coneixement del propi cos

                                               Situació espaial

                                               Coordinació

EDUCACIÓ FÍSICA                           Organització grupal   

                                                 Normes o regles del  joc

                                            Consignes

HO FEM MOLT




        Coneixement d’un mateix                                                                  
                                                         
                                                                                     Fomentar el propi criteri
COMPETÈNCIA TRASCENDENTAL                          
                                                                                     Empatia

                                                                                     Casos hipotètics

                                                                                     Debats

HO FEM MOLT






INFORMÀTICA                                      Buscar i procesar informació
                                                                                           (banc de dades)


HO FEM
(una hora setmanal)








                                                               Igualtat
                                               
                                                               Fomentar el propi criteri

CIUTADANIA                             Casos hipotètics
I TUTORIA
                                                    Experiències personal

                                                    Textos de debat

                                                    Empatia

                                                    Crítica social     

HO FEM MOLT



                                                 


                  
                                                        Sintetitzar
                            
                                                         Resumir

TÈCNIQUES  D’ESTUDI                 Organitzar

                                                        Memoritzar

                                                        Interpretar
                                                     
                                                        Conclusions d’un treball


HO FEM MOLT

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada